برج خلیج دبی
نوشته شده توسط : عارفه حسینی

درباره برج خلیج دبی

برج خلیج دبی که با نام برج خور نیز شناخته می شود، قرار است که بلندترین سازه دنیا تبدیل شود. این برج که قرار است در سال 2021 تکمیل شود، از همین حالا نقل محافل شده است و به نظر می رسد که از همین حالا توانسته که توجه ها را از برج خلیفه بگیرد! گفتنی است که یک ماکت بزرگ از این برج در مرکز خرید دبی مال تعبیه شده است و همین مساله هم به بیشتر شدن محبوبیت این برجی که هنوز افتتاح نشده، کمک کرده است!

لوکیشن برج خلیج دبی

برج خلیج دبی در فاصله 8 کیلومتری برج خلیفه ساخته شده است. این برج در حال ساخت در مجاورت نهر دبی است. گفتنی است که این منطقه به عنوان مرکز تاریخ و فرهنگ این شهر شناخته می شود و در انتخاب آن برای ساخت برج خلیج دقت زیادی شده است.

ارتفاع برج خلیج دبی

نکته جالبی که باید درباره برج خلیج دبی به شما بگوییم، این است که ارتفاع دقیق آن اعلام رسمی نشده است و بر طبق اخبار موجود، ارتفاع آن بین 928 متر تا 1400 متر است! در واقع سازنده این برج اعلام کرده که تا زمان افتتاح این برج در سال 2021 ارتفاع دقیق آن را نمی گوید! دلیلش هم این است که ممکن است پروژه های رقیب در کشورهای دیگر دنیا از اعلام ارتفاع دقیق این برج سوء استفاده کنند و برج های بلندتری از این برج در نقاط دیگر کره زمین ساخته شود! البته بیشتر شبکه های خبری معتقدند که ارتفاع برج خلیج دبی از 1300 متر بیشتر خواهد بود!

این را هم بگوییم که در حال حاضر یک برج به نام برج جده در حال ساخت در عربستان سعودی است و قرار بود که آن برج یک کیلومتری بلندترین سازه دنیا باشد. اما به نظر می رسد که برج خلیج دبی رکورد آن برج را هم بزند و سازندگان برج جده به مرادشان برای داشتن بلندترین سازه جهان نرسند!

البته حالا که بحث به اینجا کشید، بد نیست این را هم بگوییم که با اینکه ارتفاع برج خلیج دبی خیلی زیاد است. اما این برج نمی تواند عنوان بلندترین آسمان خراش یا بلندترین ساختمان دنیا را به خود اختصاص دهد. چراکه بر طبق تعریف جهانی آسمان خراش و ساختمان، برجی به عنوان آسمان خراش شناخته می شود که حداقل نیمی از ارتفاع آن قابل سکونت باشند. اما نکته اینجاست که قرار است کمتر از 30 درصد این برج قابل سکونت باشد و این یعنی این برج نمی تواند در رقابت بلندترین آسمان خراش های دنیا شرکت داده شود.

کاربری برج خلیج دبی

سوالی که در اینجای مطلب پیش می آید، این است که اگر فقط 30 درصد از برج خلیج دبی قابل سکونت هستند، بقیه بخش های آن چه می شوند؟ گفتنی است که قرار است برج خلیج دبی به عنوان سکوی دیده بانی کاربری داشته باشد و یک سری باغ های آسمانی نیز در آن ساخته شوند! در ضمن قرار است که 20 طبقه از آن به هتل و رستوران و همین طور واحدهای مسکونی اختصاص داده شود و ازطرفی قرار است که یک آنتن صدا و سیما نیز بالای آن نصب شود.

درباره طراحی برج خلیج دبی

نحوه طراحی برج خلیج دبی جالب تر از همه مواردی است که تا اینجای مطلب خدمتتان عرض کردیم! چراکه این برج که توسط یک معماری اسپانیایی – سوئیسی به نام سانتیاگو کالاتراوا والس طراحی شده است، دیزاین بسیار خاصی دارد. او برج خور دبی را با الهام از مناره و همین طور با نگاه به یک گل زیبای کویری طراحی کرده است.

مهمترین ویژگی برج خلیج دبی این است که این برج با یک سری کابل ها به زمین متصل شده است که در حقیقت با الهام از برگ های گل طراحی شده اند. این کابل ها در دو طرف برج تعبیه شده اند و باعث می شوند که برج بر روی زمین مستحکم تر شود و نیروهای آن به وسیله آن ها به زمین منتقل شود.

در نهایت اینکه مشخصات دقیق این برج از جمله ارتفاع آن و خیلی از موارد دیگر درباره آن مشخص نیستند و ما باید منتظر بمانیم تا این برج بالاخره افتتاح شود و ببینیم که چه رازهای نگفته ای درباره آن وجود دارد!




:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: