پوشش گیاهی امارات
نوشته شده توسط : عارفه حسینی

درباره کشور امارات

قبل از اینکه پوشش گیاهی امارات را بررسی کنیم، بد نیست که با این کشور بیشتر آشنا شویم. جالب است بدانید که از اواخر دهه 1990 میلادی صنعت گردشگری و همین طور ساخت و ساز در این کشور بسیار رونق گرفت و اقتصاد این کشور از این رو به آن رو شد. در این میان شهر دبی از هر شهر دیگری در این کشور بیشتر معروف شد و کار به جایی رسید که حالا سفر به امارات برای خیلی از افراد به معنی سفر به دبی است. اما واقعیت این است که دبی تنها شهر امارات نیست و شهرهای دیگری نیز در این کشور وجود دارد.

در کشور امارات شهر ابوظبی نیز اهمیت بسیار ویژه ای دارد. این شهر پایتخت امارات متحده عربی است و شهری است که منابع نفت بسیار خوبی دارد و بیشتر آن را به عنوان مرکز سیاسی و صنعتی این کشور می شناسند. از آن طرف شارجه سومین شهر بزرگ امارات است و از نظر جمعیتی نیز سومین شهر پرجمیعت این کشور محسوب می شود. گفتنی است که شارجه مرکز هنری این کشور است و نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد. راس الخیمه نیز یکی دیگر از شهرهای مهم این کشور است که به خاطر سواحل شنی زیبا و آفتاب همیشگی مشهور شده است.

گذشته از این شهرها، امارات به خاطر کوهستان ها و همین طور صحراهای وسیعش که مملوء از شن های طلایی هستند نیز معروف شده است. با این حساب باید بگوییم که امارات به خاطر آب و هوای کویری که دارد، پوشش گیاهی خیلی وسیعی ندارد و در کل خاک حاصلخیزی ندارد. اما نکته اینجاست که میلیون ها درخت در این کشور کاشته شده اند تا به نوعی زیستگاه گونه های مختلف جانوری در این کشور مناسب شود و پوشش گیاهی و جانوری در آن بهبود پیدا کند. در ادامه دو تا از مهمترین گیاهان و درختان امارات را به شما معرفی می کنیم.

درخت نخل در امارات

اگر یک تخمین سرانگشتی بزنیم، می بینیم که حدودا 40 میلیون درخت نخل در امارات وجود دارد و با این اوصاف می توان گفت که بخش عمده ای از پوشش گیاهی امارات مربوط به همین نخل ها هستند. نکته جالبی که باید در این باره بدانید، این است که این درختان نخل حدود 120 نوع خرمای مختلف تولید می کنند. نکته جالب دیگر اینکه خرما یکی از سمبل های اصلی امارات است و نقش مهمی در فرهنگ این کشور دارد.

چراکه مردم امارات در طول تاریخ از خرما برای درست کردن غذا استفاده کرده اند و از آن برای پذیرایی از مهمانانشان استفاده کرده اند ، از تنه درخت نخل  برای درست کردن خانه بهره برده اند و از برگ های آن ها برای ساخت صنایع دستی استفاده کرده اند . از طرفی نام درخت نخل همیشه در ادبیات عمومی این کشور استفاده می شده و نکته جالب دیگر اینکه نام درخت نخل بیش از نام هر درخت میوه دار دیگری در قرآن ذکر شده است.

نکته دیگر اینکه برای هزاران سال خرما به عنوان یکی از خوراکی های اصلی در خاورمیانه استفاده می شده است و با این حساب باید بگوییم که وجود درخت نخل در پوشش گیاهی امارات باعث ایجاد نوعی فرهنگ در این کشور شده است.

درخت حرا

درخت حرا نوعی درخت است که در پوشش گیاهی امارات به وفور دیده می شود. گفتنی است که این درخت از خانواده شاه پسند است و میلیون ها عدد از آن در شهر ابوظبی کاشته شده است. لازم به ذکر است که برنامه کاشت این درختان در پوشش گیاهی امارات از چند دهه قبل توسط شیخ زائد در این کشور عملی شده است و حالا تعداد آن ها به قدری زیاد شده که به راحتی می توان از آن ها به عنوان جزء اصلی پوشش گیاهی امارات یاد کرد. این را هم بگوییم که این درختان کمک زیادی به کم کردن گازهای گلخانه ای و همین طور کم کردن ریسک فرسایش مناطق ساحلی در این کشور کرده اند و نقش مهمی را در این کشور ایفا می کنند.




:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: